Curso de Dança | Dance Course

Curso de Dança Italiana do século XVII

A obra de Claudio Monteverdi integra diferentes tipos de danças que encontramos em tratados e coletâneas da época, sendo dois importantes exemplos: Il Ballarino (1581) de Fabritio Caroso, dedicado à Signora Bianca Cappello de Medici, Duquesa da Toscana e, Le Gratie d'Amore (1602) de Cesare Negri, dedicado ao rei Filipe III de Espanha (II de Portugal). 

10.00-13.00 – Curso de Dança Italiana do século XVII

Neste curso, propõe-se:

- Aprendizagem de vocabulário específico - passos e sequências – e sua terminologia

- Adequação musical (rítmica, dinâmica, formal) do vocabulário de dança

- Montagem de repertório coreográfico a partir de leitura direta das fontes coreicas

- Experimentação de aspetos estilísticos

- Reconhecimento de formas características (coreográficas e musicais)

- Contextualização do repertório recorrendo a fontes literárias e iconográficas

Reportório:

A partir de Il Ballarino (1581) de Fabritio Caroso:

- Balletto Villanella

- Spagnoletta

A partir de Le Gratie d'Amore (1602) de Cesare Negri:

- Il Bianco Fiore

Para além do contacto e da montagem deste repertório, os alunos inscritos no curso de dança são convidados a participar no projeto final comum às três áreas (música, dança e teatro) - diariamente 16.30 às 17.30 - a ser apresentado no concerto final no dia 27/07.

Nível de experiência dos participantes:

- O curso será ministrado conciliando nível de experiência básico e intermediário

Contacto: catarinacostaesilva@gmail.com

Course on Italian Dance from the 17th Century

Claudio Monteverdi's work includes different types of dances that we find in treatises and collections at the time, two important examples being: Il Ballarino (1581) by Fabritio Caroso, dedicated to Signora Bianca Cappello de Medici, Duchess of Tuscany, and Le Gratie d'Amore (1602) by Cesare Negri, dedicated to King Philip III of Spain (II of Portugal).

10 am – 1 pm — 17th Century Italian Dance Course

In this course we propose:

- Learning specific vocabulary - steps and sequences - and their terminology

- Musical adaptation (rhythmic, dynamic, formal) of the dance vocabulary

- Recreating choreographic repertoire based on direct reading of choreographic sources

- Experimenting with stylistic aspects

- Recognizing formal features (choreographic and musical)

- Contextualizing the repertoire using literary and iconographic sources

Repertoire:

From Il Ballarino (1581) by Fabritio Caroso:

- Balletto Villanella

- Spagnoletta Nuova

From Le Gratie d'Amore (1602) by Cesare Negri:

- Il Bianco Fiore

In addition, the students enrolled in the dance course are invited to take part in the preparation of the final project – daily, 4.30 pm-7.30 pm - common to all three areas (music, dance and theatre), to be presented at the final concert on 27/07.

Participants' level of experience:

- The course will be taught at a basic and intermediate level of experience

Contact: catarinacostaesilva@gmail.com